Skriv för din favoritläsare

Det handlar aldrig om dig. Det kan vara det svåraste hindret att ta sig förbi. Du kanske skriver om dig själv eller ditt företag, men det handlar ändå alltid om läsaren. Det är den som har makten och avgör om det du skriver är intressant och värt att bry sig om.

Vem kommer att läsa texten du skriver? Vem är din typiska läsare och hur kan du hjälpa den på bästa sätt?

Jag gillar att tänka på en verklig person, någon jag känner, och ha den i huvudet när jag skriver. Tack vare det ”hör” jag personens frågor och får hjälp med ett välbehövligt utifrånperspektiv. Det gör det lättare att skriva det som människor behöver och har nytta av.

Poängen med att tänka på favoritläsaren är såklart att påminna dig om att skriva för en enda person, så att så många som möjligt av dina framtida läsare bryr sig.

En bok för Sara – och alla andra

Den här boken har jag skrivit för min vän Sara. Hon är en skön typ som till vardags är målare. I jobbet skickar hon såklart mejl och offerter. Hon nätverkar en del och lägger ut inlägg på sociala medier. Ibland håller hon presentationer. Skrivande är knappast hennes favoritsyssla, utan mer en måste-del av jobbet. Med den här boken vill jag inspirera henne och visa att hon kan betydligt mer än vad hon tror.

Övning: Hitta favoritläsaren

» Vem vänder du dig till? Vem är din favoritläsare? Välj någon du känner och kan se framför dig.

» Vilka frågor kan du tänkas få? Till exempel vet jag att Sara kommer att lägga ifrån sig boken om jag matar på med för många ord som applikationer, innovativa lösningar och digital transformation.

» Vad är läsaren intresserad av? Vilken information förväntar den sig att få? Vad vill den ha – och vad behöver den? Tänk på att vad den förväntar sig, vill ha och behöver kan vara tre olika saker.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.