Storytelling är ett coolt ord för något urbota enkelt. Människor har berättat historier för varandra i tusentals år. I korthet handlar det om att skapa berättelser som berör. Att skriva texter som läsaren bryr sig om. Tanken är att visa upp dig och företaget och förklara vad ni har att erbjuda världen, och att göra det på ett sätt som får mottagaren att förstå hur bra ni är – utan att ni behöver säga det i klartext.
Ingen vill höra dig skryta, men alla gillar en bra berättelse. Det är så enkelt.
Du är ingen storyteller
Många påstår att de inte kan berätta historier, medan sanningen är att vi gör det mest hela tiden. Du berättar saker för kollegorna, sambon, barnen och vännerna. När du förklarar hur det var på lunchen, på festen eller den första dejten använder du dig av storytelling – utan att veta om det. I går när jag … är en utmärkt början på en bra historia.
En ledtråd är att låta människor få titta in bakom ridåerna (hos dig eller företaget). Vad kan du visa upp som andra normalt inte får se? Vilka utmaningar har du stött på? Hur har du löst dem? Misslyckades du? Vad gjorde du då? Hur gick det?
Vad är människor nyfikna på när det gäller dig? När det handlar om företaget? Varför gör ni vad ni gör? Hur gör ni det? Vad undviker ni, och varför då?
Tips för bättre berättelser
» Berättelser bör vara enkla och starka. De ska vara lätta att komma ihåg och återberätta. Följ gärna en röd tråd.
» Överraska. Skapa nyfikenhet och en upplevelse. Inspireras av hur böcker och filmer är uppbyggda.
» Släng bort siffror, statistik och organisationsscheman. Sluta informera och fokusera på att väcka känslor.
» Måla upp bilder för läsaren. Tänk på hur många sinnen vi har: syn, hörsel, känsel, lukt och smak.
» Använd detaljer, men strunta i att få med allt. En bra berättelse låter läsaren fylla i luckorna med sin fantasi.
Lämna ett svar