Att göra-listor

Jag brukar ha mängder av projekt och saker på gång, gärna samtidigt. För att inte gå under använder jag en ABC-lista.

A-uppgifter är det du behöver göra här och nu. Det är saker som får konsekvenser om du inte gör dem snart. Det kan vara att betala elräkningen senast i morgon, handla mat eftersom kylen är tom eller gå till tandläkaren i eftermiddag.

B-uppgifter är också viktiga, men det räcker om du gör dem inom några veckor. Det kan vara att boka en ny tvättid eftersom du nyss tvättade och alla kläder är rena. Att ta in utemöblerna eftersom det är oktober och snön är på ingång. Eller att städa.

C-uppgifter saknar deadline. Det kan vara att kolla upp vilka körer som finns där du bor eftersom du vill börja sjunga. Att ta grovsoporna till miljörummet eller återvinningscentralen. Eller att köpa en ny mobiltelefon eftersom den du har börjar bli långsam.

Här har du ett exempel på hur en ABC-lista kan se ut.

SAKER ATT GÖRA

A. Betala elräkningen
A. Handla mat
A. Gå till tandläkaren
B. Städa
C. Kasta grovsopor
C. Skaffa ny mobil

En av de brådskande A-uppgifterna är att betala elräkningen.

Tyvärr klagar webbläsaren på att ditt e-leg inte funkar. Nu minns du varför du har skjutit upp det här. Och såklart har du inte fixat e-leg på mobilen heller.

A-uppgiften går alltså inte att göra direkt. Därför måste du börja med att bryta ner den i mindre problem.

Då kanske den översta punkten på listan ser ut så här:

A. Betala elräkningen
– Ringa banken om e-legitimationen

För att kunna betala räkningen måste du alltså göra en annan sak först. När du har gjort det kan du fixa räkningen.

Bryt ner stora uppgifter

B. Städa
C. Kasta grovsopor
C. Skaffa ny mobil

Du har betalat räkningen, varit hos tandläkaren och handlat mat. Det som är kvar att göra nu är att städa, kasta grovsopor och skaffa en ny mobil. Egentligen är det ingen brådska med varken soporna eller mobilen. Städandet däremot är det bra om du har fått gjort innan lördag eftersom du har bjudit hem några vänner.

Att du har satt dit uppgiften städa betyder faktiskt ingenting. Eftersom det inte står exakt vad du ska göra lär du fortsätta att skjuta upp städandet – och istället få panik under fredagskvällen när du förstår exakt hur mycket du ska göra.

Bryt därför ner varje punkt på listan till något du kan göra direkt. Något som tar mindre än femton minuter.

Då ser din nya lista kanske ut så här.

B. Städa
– Byta sängkläder
– Städa badrummet
– Diska
– Dammsuga
– Samla ihop alla papper till en hög

C. Kasta grovsopor

C. Skaffa ny mobil

Eftersom du var inne i ett städflow – och grovsoporna stod i hallen – fixade du dem också och nu är hemmet redo för gästerna.

Börja alltid med A

Jag vet hur enkelt det är att lura sig själv och börja med de enkla och roliga sakerna. Tricket med en ABC-prioritering är att du måste göra alla A-uppgifter innan du får börja med B-uppgifterna. På samma sätt måste alla B-uppgifter vara färdiga innan du kan ta itu med en C-uppgift.

Om du har en C-uppgift som säger att du ska skaffa en ny mobiltelefon, och mobilen plötsligt dör, behöver du såklart omprioritera listan. Det som tidigare var en C-uppgift utan deadline ändras antagligen till en brådskande A-uppgift.

Välj lite som du vill

Ett alternativ är att du bestämmer dig för att när jag har gjort så här många A-uppgifter får jag välja fritt bland B- och C-uppgifterna. Då kan du med gott samvete känna dig duktig som har gjort några av de viktigare sakerna, och samtidigt ha kvar friheten att välja lite som du vill.

När jag började med ABC-prioriteringen gick jag igenom listan och ändrade i den varje kväll. Gör det till en början, om du orkar. Då lär du dig verktyget snabbare och missar ingenting. Ju bättre koll du har på vad som står i listan, desto mer sällan behöver du gå igenom och omprioritera den.

Var specifik

Undvik uttryck som handla kläder. Skriv istället köpa nya jeans. Undvik att skriva träna. Skriv istället cykla en timme på gymmet.

Behöver du ha att göra-listan synlig på kylen eller kan du ha den i mobilen? Prova vad som fungerar för dig.

Om du använder färgglada post-it-lappar kan du lätt flytta lapparna mellan tre kolumner du har döpt till A, B och C. När uppgiften är gjord kastar du lappen.

Det finns en risk att du vill sätta allt som A-uppgifter. Snälla, gör inte det. När du lägger till en uppgift i listan, gör den till en C-uppgift. Om den fortfarande känns brådskande i morgon kan du flytta den till A.

Fråga dig också om allt på listan måste vara där. Kanske skulle du må bättre om du tog bort vissa C-uppgifter, eftersom C-avdelningen lätt blir en soptipp för saker du ändå aldrig kommer att göra. Som att sortera foton i datorn.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.