Arbete och störningar

Jag har hört det från läkare och psykologer. Att det är omöjligt för mig att jobba mer än halvtid. Visst har jag varit sjukskriven flera gånger och när livet var som jobbigast satte läkarna mig på avbytarbänken som sjukpensionär. Då var jag 28 år.

Om du har adhd kan det vara svårt att klara av samma stress och uppgifter som andra. Men vem har sagt att du behöver vara som dem?

I dag är jag egenföretagare och styr över min egen tid och arbetsplats. Det gör att jag kan planera utifrån de rutiner och det upplägg som passar mig. Och dagarna när jag inte får ihop livet tar jag ledigt.

Variation är lösningen

Var arbetar du bäst? Är det på kaféer, tåg eller kanske halvliggande i soffan hemma? Människor som vi kan i vissa fall prestera som bäst under rätt ovanliga förhållanden. Prova dig fram.

Jag hör då och då av mig till företag där jag känner någon och frågar om jag får låna deras konferensrum, en köksstol eller liknande.

Rör dig medan du arbetar. Jag använder ett ståbord. Det gör att jag kan studsa omkring och sträcka på mig när det behövs. En vän fokuserar bättre om hon står på en balansbräda medan hon arbetar vid datorn. En annan person behöver ha modellera eller en stressboll i händerna för att kunna koncentrera sig.

Om du kan, byt arbetsplats eller yrke för att göra jobbet mer motiverande. Många med adhd verkar trivas med jobb där de är fysiskt aktiva. Vad passar dig?

Se till att ha roligt

Jobba kortare stunder och ta sedan en vattenpaus, hämta kaffe eller gå på toaletten. Kolla hur lång tid du kan jobba innan du tappar fokus. Antagligen beror det på din dagsform. Jag har jongleringsbollar på skrivbordet som jag tar till när jag behöver rensa huvudet. När jag jonglerar kan jag inte tänka på något annat än att hålla bollarna uppe i luften.

Se till att omge dig med roliga saker. Gummisnoddar, en uppblåsbar boll som du normalt har på stranden, gosedjur eller några pingisracketar. Fråga om ni kan få ett tevespel och några saccosäckar till fikarummet. Lek och bus ökar kreativiteten och minskar stress.

Om du tycker de här sakerna är för barnsliga, skaffa då ett pussel eller andra saker som det är okej för vuxna att leka med.

Schemalägg en stund varje dag där du städar undan på skrivbordet. Det blir garanterat en tråkig stund. Men om städningen tar fem minuter av din jobbdag kommer dina övriga 415 minuter att gå lättare och bli skojigare.

Stör bara om det brinner

Under några år jobbade jag på en reklambyrå. Med ett tiotal anställda, öppet kontorslandskap och högt tempo var det naturligt att hela tiden fråga varandra om saker. Lika självklart var det för mig att tappa tråden och bli stressad varje gång jag blev avbruten. Min lösning blev att sätta fast papperslappar i en krokodilklämma, som i sin tur var fastlimmad i en liten sten.

En lapp var gul med svart text: Upptagen. Använd chat eller mejl om du vill något. Den andra var röd med vit text: Väldigt upptagen. Stör endast om det brinner, tack. Med hjälp av lapparna såg kollegorna om jag var djupt fokuserad eller om det var okej att prata med mig.

Du vet själv vad du störs av. Om inte, ta reda på det. Stort som smått. Lägg ett anteckningsblock bredvid dig och skriv ner allt som irriterar.

Om du har ett eget kontor, stäng dörren. Om folk fortfarande klampar in, sätt fram den röda lappen.

Har du inget eget rum? Sätt dig i konferensrummet.

Om du irriteras av telefonen, stäng av den eller sätt den i ljudlöst läge. Om du börjar surfa istället för att jobba, stäng webbläsaren. Om saker på ditt skrivbord stör dig, se till att rensa skrivbordet. Om något utanför fönstret tar din uppmärksamhet, vänd skrivbordet inåt rummet eller mot en vägg.

Har du testat hörlurar som filtrerar bort störande ljud omkring dig? Jag älskar dem. Hörlurar med aktiv brusreducering kostar en del, men det behöver inte vara tusenlappar. Besök din närmaste elektronikbutik och be att få prova ett par. Det bästa är att du inte behöver ha på musik för att de ska fungera.

Överlev möten

Möten bara för att ha möten. Möten där ingenting beslutas. Möten där människor sitter med utan att förstå varför de gör det, och aldrig säger ifrån eller ifrågasätter det. Här är några tips för att överleva i en mötesintensiv värld.

På ett jobb tröttnade jag på alla möten som aldrig ledde någonstans. Istället för att försöka få ordning på alla andra hittade jag en lösning som utgick från mig själv. Jag pratade med min chef och sa att jag gärna sitter med på möten – i en halvtimme. Efter 30 minuter tackade jag för mig och lämnade mötet. Givetvis ledde det inte till någon förändring på företaget. Mötena fortsatte att vara långa, svamlande och utan agenda, men jag slapp åtminstone att vara med och kunde göra vettigare sysslor.

Ställ motfrågor. Och när du får information, se till att repetera den högt. Då kan du bekräfta att du har förstått saker rätt och vet vad du ska göra.

Ta med papper och penna till alla möten. Då kan du skriva ner dina idéer och slipper att störa mötet varannan minut i rädsla för att glömma bort dem.

Om du blir ifrågasatt, säg att forskning visar att människor lär sig saker bättre om de skriver ner eller ritar anteckningarna för hand. Det är till och med sant. 🙂

Ta hjälp

Se till att ha en enda kontaktperson eller chef som du rapporterar till. Träffas regelbundet för att följa upp ditt arbete. Gör du vad du ska? Behöver du hjälp med att planera eller prioritera uppgifterna?

Om kollegorna vet om din adhd kan du lättare be dem om hjälp när du fastnar eller blir irriterad. Eftersom diagnosen inte syns på utsidan måste du berätta om dina svårigheter för att få stöd och förståelse.

Du har inget att skämmas för, säger jag och menar det som en uppmaning till mig själv. En astmatiker behöver sin Bricanyl för att få luft. En diabetiker behöver insulin. Så varför ska vi skämmas för vår adhd och det vi behöver för att fungera? Ju mer öppen du kan vara, desto större förståelse och mer hjälp kan du räkna med.

En bra start är att fråga om företaget kan köpa in ett gäng exemplar av den här boken, vilket skulle gynna alla. Du får stöd och kollegorna lär sig mer om funktionsnedsättningen. Och jag tjänar några kronor.

Gör en fokuseringsövning

En förvånansvärt effektiv övning när tankarna stormar som värst är övningen 5-4-3-2-1. Den tar mindre än en minut och du kan göra den var som helst.

»  Titta på 5 saker

»  Lyssna till 4 ljud

»  Rör vid 3 saker

»  Lukta på 2 saker

»  Smaka på 1 sak

Tanken är att du i varje steg stannar till och tar in känslan innan du går vidare. Ibland kan det vara svårt att lukta eller smaka på saker om du sitter i ett möte. Men det finns alltid pennor, papper och kläderna du har på dig.

Med den här övningen drar du tillbaka hjärnan och sinnena till vad som händer här och nu. Det brukar kunna ge dig tillräckligt med fotfäste i verkligheten för att komma på vad du kan göra härnäst för att lugna ner dig ytterligare.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.