» Oavsett var, när och hur
Annonser, krönikor och föreläsningar. Punktlistor fungerar lika bra i rapporter som när du håller tal. De blir en paus som summerar dina poänger.
» Kort och specifikt
Håll dig kort. En punkt är ett smakprov. Ett skyltfönster till det du har att säga.
» Inga meningar
En punkt ger aldrig hela bilden. Syftet är att väcka intresse.
» Punkter är minirubriker
Lyft fram din viktigaste poäng och gör den synlig.
» Max tre punkter
Fler punkter kan göra det svårläst. Men visst kan du bryta mot rekommendationen, precis som jag gör här.
» Bara en nivå
Undvik att skapa punktlistor i mer än en nivå.
» De blir svårare att läsa.
» Skapa hellre en ny huvudpunkt.
» Effektiva, och hårda
Det finns tillfällen när punktlistor är fel. Visst lyfter de fram budskapet på ett effektivt sätt, men samtidigt får inga förklaringar plats.
Tänk dig följande tre punkter, skickade i ett mejl från företagsledningen till alla anställda:
» Uselt resultat
» 300 får gå
» Mer info fredag
Lämna ett svar