Vem försöker du egentligen hjälpa?

I går hade jag två missade samtal och ett sms. ”Hej! Vi har ringt för att uppmärksamma dig att du har en faktura som ska betalas i slutet av den här månaden. Vi ville bara höra av oss, så att du inte missar att betala. Har du redan betalt, kan du bortse från det här meddelandet. Vid frågor, ring TELNR. Mvh FÖRETAGET”

Gissningsvis brukar de under sommaren ha problem med att många kunder glömmer bort att betala sina räkningar. Det de helt missar är att det här är företagets problem – inte kundernas.

Dessutom blir det en örfil för sådana som jag – som under många år skött mig och gett dem pengarna i tid. Istället för att vara tacksam över påminnelsen får jag känslan av att de tycker att jag är en opålitlig skurk.

Ett tips till alla företag blir därför: Innan du får för dig att vara snäll mot dina kunder, stanna till i en minut. Vem är det du försöker hjälpa? Dig själv eller kunden?