Älska mig, jag är som alla andra

Nu tar vi tag i Sverige. Framåt. Du ska kunna lita på Sverige. Ett starkare samhälle. Ett tryggare Sverige. Ett tillgängligt samhälle för alla.

Vårt parti gillar skolan. Vi tycker att folk ska ha en bostad. Vi vill att alla som älskar att andas, äta och sova ska få göra det.

När de svenska partierna går till val är det på floskler. Istället för att verkligen visa vad de står för och tror på, väljer de det fega spåret och gör som alla andra.

För tänk om de säger någonting som sticker ut för mycket, som får någon människa att välja bort dem. Då är det bättre att säga ingenting alls, tänker de, och försvinna i mängden av alla andras nonsensbudskap.

Men sanningen är att allt varumärkesbyggande baseras på en enda sak. Att du faktiskt vågar stå för något – på riktigt – och ta en unik position.

Det är bara när människor väljer bort dig som du har en chans att fånga de andra – de som verkligen bryr sig om dig, dina värderingar och vad du står för. Det är så du skapar en stark och lojal organisation, oavsett om det gäller ett företag eller ett politiskt parti.

Vem försöker du egentligen hjälpa?

I går hade jag två missade samtal och ett sms. ”Hej! Vi har ringt för att uppmärksamma dig att du har en faktura som ska betalas i slutet av den här månaden. Vi ville bara höra av oss, så att du inte missar att betala. Har du redan betalt, kan du bortse från det här meddelandet. Vid frågor, ring TELNR. Mvh FÖRETAGET”

Gissningsvis brukar de under sommaren ha problem med att många kunder glömmer bort att betala sina räkningar. Det de helt missar är att det här är företagets problem – inte kundernas.

Dessutom blir det en örfil för sådana som jag – som under många år skött mig och gett dem pengarna i tid. Istället för att vara tacksam över påminnelsen får jag känslan av att de tycker att jag är en opålitlig skurk.

Ett tips till alla företag blir därför: Innan du får för dig att vara snäll mot dina kunder, stanna till i en minut. Vem är det du försöker hjälpa? Dig själv eller kunden?