Musikaliska Danderyd

Danderyds kommun förbjud nyligen tiggeri – och öppnade omedvetet upp staden till att kunna bli den mesta musikaliska i landet.

Låt mig förklara.

Som tredje kommun i Stockholms län godkände Danderyd nyligen ett förbud mot tiggeri. Om länsstyrelsen ger tummen upp till förbudet blir det en del av de allmänna lokala ordningsföreskrifterna i kommunen från januari nästa år.

Det innebär att du inte längre får sitta utanför matbutiker och be om pengar – om du gör det i tysthet.

Däremot är det fortfarande lagligt att sitta utanför samma butik och be om pengar – om du gör det spelande på en akustisk gitarr eller skrålande till valfri låt.

Samma ordningsregler som vill få bort tiggarna ger dig nämligen rätten att utan tillstånd samla in pengar, så länge du framför gatumusik under tiden.

Så budskapet är enkelt. Vill du tigga i Danderyd, gör det till musik!

Nu återstår bara att informera tiggarna kring visionen om en mer levande och mångkulturell kommun.

#musikaliskadanderyd

Behöver vi verkligen säga hej?

Hur viktigt är det att möta andra människors blick och säga hej?

Just färdig med träningen på det folkliga gymmet i Norrköping. Så här tidigt (omkring kl 8 en fredagsmorgon) är det främst äldre människor som tränar.

Alla söker de receptionistens blick under en längre stund medan de rör sig inåt i lokalen. Nästan ingen får en bekräftande nickning eller ett hej.

De går vidare med sänkt blick mot omklädningsrummet.

Jag testar att säga hej till en äldre man, som får något förvånat i blicken innan han nickar och ler tillbaka.

Avgör själv hur viktigt det är att bekräfta varandra.

Tankar om värderingsstyrning – så enkla att till och med ledare förstår ;)

  1. Om du som ledare inte är villig att förändra ditt beteende, avstå från att försöka göra organisationen värderingsstyrd. Du kommer att vara personen som bromsar och saboterar förändringen.
  2. Om du som ledare inte är villig att ta hand om allt damm och den förvirring som uppstår i en sådan här process, avstå från att göra jobbet. Du kommer enbart att göra människor besvikna.
  3. Om du som ledare inte är villig att omplacera eller göra dig av med personal som står i vägen för förändringen, låt bli att göra den. Det kommer ändå inte att bli någon skillnad.
  4. Det är alltid styrelsen och ledningsgruppen som har svårast att ta till sig värderingsstyrningen. Varför? Prestige och rädsla är två förklaringar. Om nu värderingsstyrning är framtidens ledarskap betyder det att ni först måste erkänna att ert nuvarande ledarskap har brister – eller kanske inte fungerar.
  5. Värdeorden i sig betyder ingenting. Det är i hur stor utsträckning ni – tillsammans, alltså alla kollegor i organisationen – låter dem påverka ert beteende som bestämmer vilken företagskultur ni får. Om du tror att själva orden är lösningen, fortsätt framåt och strunta i att göra värderingsjobbet.
  6. Du kan aldrig berätta för andra människor vad de ska tycka om dig och organisationen. Det är den kollektiva sanningen, alltså alla människors bilder, tankar, associationer, erfarenheter och fördomar – från anställda och kunder till leverantörer och allmänheten – som är den rätta. Det är den ”riktiga sanningen”.
  7. Och nej. Du behöver inte låta personalen vara med och ta fram värdegrunden. Med tillräckligt skickliga ledare som förstår processen – och är villiga att på riktigt göra jobbet – kommer du ändå att hitta organisationens själ och värderingar. Och personalen kommer att acceptera, ta till sig och leva efter värdegrunden ändå.

Lär dig se helheter

Ett av mina bästa tips, alla kategorier, är att träna på att se helheter – och att förstå din del i sammanhanget.

I går stod jag i en butikskö. Från någonstans bakom mig kliver en kvinna fram till kassörskan och klagar på den långa kön. Hon går tillbaka till sin plats och får medhåll av några andra besvikna själar. ”Ja. Det är alltid så lång kö här. Det var samma sak när jag var här i lördags.”

När butiken inom 30 sekunder öppnar ytterligare en kassa, bredvid denna, springer de klagande personerna förbi alla andra för att komma först. Tyvärr upptäcker den klagande kvinnan försent att det bara går att betala med kort i den nya kön. Så hon tränger sig in först i min kö, betalar och går.

Kvar står jag, leende och förundrad.