Varför skriver du?

Jag vet att det är lätt att tro att du skriver för att någon har sagt åt dig att göra det. För att det ingår i dina arbetsuppgifter, eller för att du måste lämna in uppsatsen på fredag. Men det är inte därför.

Du skriver för att informera, underhålla och förändra. Ofta vill du att läsaren ska göra någonting när den har läst färdigt. I reklamvärlden kallas den här uppmaningen call to action: Boka din resa nu; Sök jobb hos oss; Köp det här och gör det där.

Kanske skriver du en text för att dela med dig av kunskap och stärka din position på marknaden, snarare än att få människor att köpa dina produkter här och nu. Du skriver en krönika för att roa kollegorna en fredagseftermiddag. Eller så mejlar du kunden eftersom du vill att den ska godkänna affären så ni kan komma igång.

Innan du säger att texten är klar, läs den en extra gång. För om du vill att läsaren ska göra något – se till att personen förstår vad det är och vad den ska göra.

Övning: Testa texten

» Be en person att läsa den färdiga texten, utan att du ger några instruktioner. När personen är färdig ställer du en enda fråga: Vad tror du att jag vill att du ska göra nu?

» Vad fick du för svar? Hur kan du använda det för att göra texten bättre?


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.