Skriv sanningen

Det är lätt att överdriva och trimma hörnen på sanningen när du skriver. Det spelar ingen roll om du beskriver dig själv i en jobbansökan, skickar ut ett pressmeddelande eller skriver en tidningsartikel.

Du skarvar information, tar genvägar och förenklar det komplexa. Samtidigt finns det ingen absolut sanning. Oavsett vad du skriver om så lyfter du upp en eller några detaljer och låter allt annat befinna sig i skuggorna. Men det är stor skillnad på det och att medvetet förvränga sanningen.

Nästan ärlig reklam

Lagen kallar glappet mellan verklighet och reklampåståenden för vilseledande marknadsföring. Det är när reklam innehåller oklar eller oriktig information, eller när företag medvetet utelämnar väsentliga uppgifter. Men du kan faktiskt vara falsk och vilseledande utan att ljuga.

Visste du att Loka mineralvatten marknadsförs med förklaringen att vattnet är fritt från sötningsmedel och socker? Självklart är vattnet sockerfritt, det är ju vatten. Varför skulle det vara någonting annat?

Vad händer om vi använder samma logik för andra produkter? Tänk om ditt favoritbröd en dag skulle ha ett klistermärke som säger Nu utan råttgift. Påståendet är sant eftersom brödet aldrig har innehållit råttgift. Givetvis är det mindre säljande än Lokas sockerfria vatten, men precis lika vilseledande.

Om du enbart är intresserad av vinst på kort sikt, säg vad du vill. Men om du vill att någon ska lita på dig även i morgon, säg som det är – utan att ta till vilseledande grepp.

Det här gäller lika mycket för dig som privatperson som för företag, myndigheter och organisationer. Läsarna litar på dig och det du skriver. Det är deras förtroende för dig som avgör din framgång. Så håll dig till sanningen.

Våga ta plats

För att synas och sticka ut behöver du göra en enda sak. Ge mig en vrålstark anledning att älska dig – inte hundra anledningar till varför du är en ganska ok person från ett halvdant företag som skriver lagom ointressanta texter.

Om du nu råkar äga en järnhandel som enbart säljer spik, säg det. Vänd det som kan uppfattas som en svaghet till din fördel. Vi är faktiskt ensamma i Sverige om att enbart sälja spik. Det gör oss också hejdlöst kunniga. Och vi har landets bredaste utbud – av spik. Beställ i dag och snickra i morgon.

Vill du se sämre exempel, ta alla reklambyråer som säger sig vara fullservicebyråer. I praktiken innebär det att de är halvbra på det mesta och experter på ingenting alls. De säger så eftersom de är rädda att kunden ska välja en annan reklambyrå om de berättar att de är duktiga på vissa saker, och måste ta in extern hjälp för annat. Men varför skulle du vilja ha marknadsföringshjälp från en reklambyrå som varken vågar nischa sig och sticka ut, eller vara ärlig mot dig?

Inget för alla

Det är omöjligt att skriva texter som passar alla. Ju mer du anpassar dig och tar bort det spetsiga och spännande i texten, desto mer gråtrist och platt blir den.

Att skriva en text som alla kan läsa är en sak, men för att synas behöver du ta plats.

Var specifik

Trivs du kalasbra på jobbet eller är det rätt ok? Gör febern att du mår mindre bra eller ligger det närmare sanningen att beskriva livet som fyllt av sjögång, kräkningar och ett apatiskt sängliggande med omväxlande frossa och svettningar?

Jag gissar att du också använder tama beskrivningar och ord som rätt så, lite och ganska. Det gör de flesta. Kanske säger du även man när du menar jag. Om du har otur lider du även av sjukdomen att säga folk när du egentligen menar en eller några få specifika människor.

När du pratar kan du komma undan med att vara diffus och svävande. Du ser eller hör reaktionen från den du pratar med och vet om budskapet går fram. Om du däremot är otydlig när du skriver drunkar texten bland alla andra texter som inte heller vågar ta ställning.

Stå för vad du tycker

När du är tydlig händer flera saker. Främst blir det enklare att förstå vad du menar. Det blir även lättare att förstå vem du är, vad du står för och att du bryr dig om läsaren.

Sagan om ringen är inte en bok om alla kortvuxna människor med håriga fötter som någonsin har kastat ner en ring i en vulkan. Det är historien om Frodo och hans vänner. På ett liknande sätt är texten om dig, ditt företag eller föreningen just det – berättelsen om vad som gör er unika.

Jag får många av mina uppdrag genom att gå rakt på sak och vara tydlig. Jag tycker du är en spännande person som jag gärna vill samarbeta med. Om jag är ute efter ett samarbete finns det få mer direkta sätt att närma sig det.

Vad svarar du när kyparen på restaurangen frågar om maten var god? Kanske nöjer du dig med ett ja eller mycket bra. Om du verkligen gillar maten lägger du till ett fantastiskt, eller säger att maten inte bara var god utan jättegod.

Vad skulle hända om du säger att maten var underbar, sagolik eller det bästa du har ätit på flera veckor? Eller att desserten fullbordade din kväll och fick smaklökarna att dansa jitterbugg? Förutom att ha gett kyparen en tydlig bild av vad du tyckte om maten är jag säker på att han kommer att minnas dig. Dessutom lär kocken få höra berömmet.

Snabba tips

» Ta ställning och säg vad du tycker. Var modig.
» Undvik svajande och klena ord som lite, nästan, ok, nog, ganska och kanske.
» Byt ut ord istället för att förstärka dem. Använd synonymordlistor och upptäck nya världar. Kanske kan du ersätta ord som jättebra med superb, briljant, enastående eller suverän?

DU BEHÖVER INTE SKRIKA

Det går att få uppmärksamhet på enklare sätt. Komplettera välskrivna texter med att göra någonting som avviker från det förutsägbara.

Skicka din jobbansökan med ett blommogram. Handskriv ditt visitkort framför personen du ska ge det till och lägg dit förslag på lunchdatum. Skriv en bok, kalla den något kaxigt och formge den i rosa och gula färger. Eller varför inte uppvakta dina kunder med ett vykort när de fyller år?

Regeln om 3

Tre små grisar. De tre vise männen. Guld, silver, brons. De tre bockarna Bruse. Fadern, sonen och den helige ande. Det finns många exempel där siffran tre är betydelsefull. Inom retoriken kallas det trikolon, en uppladdning med tre ord eller i tre steg. Vad är så bra med siffran tre och varför ska du intressera dig för den?

Det är lätt att komma ihåg tre saker: mjölk, bröd och pålägg. Tre är också det minsta antal som krävs för att bilda ett mönster. Det är också vanligt att filmer, böcker och teaterföreställningar har tre akter. En inledning för att dra igång historien, den oväntade vändningen i mitten och sedan den spännande upplösningen framåt slutet.

När fyra blev tre

Blod, svett och tårar är delarna i ett av Churchills mest berömda tal. Men han sa tydligen även att det krävdes hårt arbete. Visste du det? Har vi förkortat citatet eftersom det är lättare att komma ihåg tre saker, eller för att vi ogillar hårt arbete lite mer än blod, svett och tårar?

Allt har fler än tre fördelar

Vilka är de tre viktigaste argumenten för att någon ska läsa det du har skrivit? Inled texten med dem.

Tänk på hur dagstidningarna använder ingressen (det inledande och ofta fetstilade stycket i en artikel). Ge ett smakprov på vad jag kommer att lära mig – och vad jag missar om jag hoppar över texten.