Skriv sanningen

Det är lätt att överdriva och trimma hörnen på sanningen när du skriver. Det spelar ingen roll om du beskriver dig själv i en jobbansökan, skickar ut ett pressmeddelande eller skriver en tidningsartikel.

Du skarvar information, tar genvägar och förenklar det komplexa. Samtidigt finns det ingen absolut sanning. Oavsett vad du skriver om så lyfter du upp en eller några detaljer och låter allt annat befinna sig i skuggorna. Men det är stor skillnad på det och att medvetet förvränga sanningen.

Nästan ärlig reklam

Lagen kallar glappet mellan verklighet och reklampåståenden för vilseledande marknadsföring. Det är när reklam innehåller oklar eller oriktig information, eller när företag medvetet utelämnar väsentliga uppgifter. Men du kan faktiskt vara falsk och vilseledande utan att ljuga.

Visste du att Loka mineralvatten marknadsförs med förklaringen att vattnet är fritt från sötningsmedel och socker? Självklart är vattnet sockerfritt, det är ju vatten. Varför skulle det vara någonting annat?

Vad händer om vi använder samma logik för andra produkter? Tänk om ditt favoritbröd en dag skulle ha ett klistermärke som säger Nu utan råttgift. Påståendet är sant eftersom brödet aldrig har innehållit råttgift. Givetvis är det mindre säljande än Lokas sockerfria vatten, men precis lika vilseledande.

Om du enbart är intresserad av vinst på kort sikt, säg vad du vill. Men om du vill att någon ska lita på dig även i morgon, säg som det är – utan att ta till vilseledande grepp.

Det här gäller lika mycket för dig som privatperson som för företag, myndigheter och organisationer. Läsarna litar på dig och det du skriver. Det är deras förtroende för dig som avgör din framgång. Så håll dig till sanningen.