Sia glass: Kundtjänst som kundtjänst ska vara

Egentligen är det så enkelt. Gör kundtjänsten till vad den ska vara. En tjänst – för kunderna.

Vår familj äter väl lika mycket glass som andra, omkring 16 kg per person och år enligt Jordbruksverkets statistik. Av det kommer säkert 75 procent från Sia. Så att det blir vi som upptäcker problem med deras glass är inget konstigt. Det som däremot förvånar är människorna som jobbar på Sia och hur de reagerar på våra kommentarer.

Förra veckan mejlade vi Sia för tredje gången på ett år. Anledningen var densamma som de två tidigare gångerna. Vi hade åter igen hittat en liten bit plastfolie i glassen. Ingenting märkvärdigt, men ändå plast i glassen.

När jag har upptäckt problem med produkter från andra företag har processen som följt därefter varit i stort sett identisk, oavsett företag. Kundtjänsten ber om ursäkt och skickar en presentcheck. Deras svar är alltid kort, opersonligt och utan förklaringar. Allt verkar endast vara ett försök att få mig att sluta klaga så fort som möjligt och att jag ska fortsätta hålla tyst.

Sia gör allt tvärtom

När de svarar gör de det personligt. De följer med i vår förvirrade känsla, förstår varför vi hör av oss och är tacksamma för att vi pratar med dem.

De är verkligen intresserade av vad som har hänt, vad vi tycker och hur de kan göra ett bättre jobb. De berättar vad de kommer att göra med vårt klagomål och vad nästa steg blir. Och när deras interna undersökning är färdig återkommer de till oss och förklarar vad de har gjort, vad felet kan bero på och vad de tänker göra för att se till så felet inte uppstår igen.

Däremot har de aldrig bett om ursäkt. De har aldrig krupit in i ett hörn, tittat ner i marken, sagt att de är ledsna och lovat att det här aldrig mer ska ske.

Jag menar att det är en bra sak.

Med ett så här personligt, öppet och ärligt bemötande behöver de aldrig be om ursäkt. De behöver inte muta oss till tystnad. De behöver inte ljuga och lova att aldrig mer göra fel. De pratar med oss som människor, inte som kolossen Sia glass med en omsättning på flera hundra miljoner kronor.

Därför får de också såna här recensioner.

Till Sia glass och allra främst ni som pratar med oss klagande kunder, tack! Fortsätt vara mänskliga så fortsätter jag köpa apelsinchokladglassen.

  • Ett trevligt undantag – SIA. Väntar nu bara på en liten bit plastfolie i nästa glass.
    Men de är inte helt ensamma. Jag meddelade Orkla Foods Sverige AB, att innehållet i en burk ”Österrikisk gulaschsoppa” var så gott som /för mig/ oätbart pga den starka smaken. Jag nämnde att jag hade ännu en burk dito, som jag inte tänkte förtära.

    I svaret med de vanliga fraserna kom dock dessutom följande: ”Jag skulle vilja veta om soppan även i din andra burk har för stark smak”. De utlovar ersättning för min soppa men inväntar först mitt svar.
    Av en händelse har jag burken kvar. Innehållet kommer att ätas inom kort.

  • De är ett undantag, men långt från unika. Skönt att höra om Orkla som även de verkar intresserade av vad du faktiskt tycker. :)

    Och bara för att du skrev gulaschsoppa blev jag sugen på att köpa en burk. Får se om det blir din starka variant eller någon annan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *