Välj en sida

Varför envisas företag med att säga att deras merförsäljning är kundvård?

Överallt ser jag nya kunder få mer bang for the bucks, jämfört med trogna kunder. Nu senast är det Telia Company som ger nya kunder 50 procent mer surf för samma kostnad (nej, det är ingen tillfällig kampanj). När jag kontaktade dem fick jag ända uppifrån toppen ett och samma besked.

”Vi har ett team som ringer upp befintliga kunder och erbjuder nya tjänster/förlängningar etc på våra abonnemang. Det är dock svårt att nå ut till alla kunder.”

Ja, för att ni försöker sälja – inte hjälpa oss. Därför bryr vi oss inte. Om ni hade velat hjälpa mig hade ni automatiserat processen – inte bett en säljare tugga sig igenom listor med tusentals namn.

Här kommer mitt förslag på lösning – ett sms.

”Hej %namn. Som trogen kund vill vi bara meddela dig om att vi har uppgraderat din tjänst. Du får nu %nyåfräschdatamängd GB per månad, istället för %gammalåskruttigdatamängd. Självklart blir det inga extra kostnader eller bindningstid. Trevlig surf!”