Välj en sida

Friskis&Suris – en varumärkesstudie
Friskis&Svettis har en av de bästa visionerna jag har stött på. ”Människor ler när de tänker på träning.” Med den skulle de kunna utveckla och trimma det mesta i föreningen. Synd bara att de gör ett magplask genom att ha femton värderingar och en massa surkartbilder som motarbetar visionen.

Innan vi fortsätter med Friskis&Svettis vill jag förklara vad en vision är och hur den fungerar.

Visionen berättar vad varumärket står för och varför organisationen finns till. Den är ett upp-till-kamp-budskap, en uppmaning och förklaring till varför andra ska följa dig – även dagarna då väckarklockan ringer alldeles för tidigt och det snöar.

Visionen är en strävan. Den tar ut riktningen och får dig att lyfta blicken mot horisonten. En vision ska vara kortfattad, engagerande och tydlig. Den är inte bunden till ett visst mål och tar heller aldrig slut. Visionen förklarar hur du gör livet bättre för dem du kommer i kontakt med. I bästa fall är den även unik. Visionen kan inte mätas utan handlar mer om ifall människor tror på den eller inte.

Disneys vision är To make people happy. Ikea har Att skapa en bättre vardag för de många människorna och Skatteverkets vision är Ett samhälle där alla vill göra rätt för sig. Tre starka organisationer som använder visionen som ett verktyg för att utvecklas.

En nästan perfekt vision

Friskis&Svettis vision ”Människor ler när de tänker på träning” berättar faktiskt hur jag – en träningsovillig latmask – skulle beskriva dem. Personalen är vänliga, lokalerna är fräscha och maskinerna fungerar. Dessutom möter jag vanliga människor när jag tränar, inte bara spänniga muskelbyggare som beundrar sig själva i speglarna.

Den leende visionen skulle lätt kunna användas för att utveckla alla Friskis&Svettis-anläggningar. Inför en förändring, av till exempel lokalen eller träningsupplägget, finns det bara en fråga du som ansvarig behöver ställa dig: ”Förändringen vi vill genomföra, kommer den att få människor att le när de tänker på träningen och oss?”

Om svaret är nej går du emot visionen och bör avstå.

Tyvärr har de även tolv + tre värderingar

Utöver visionen har Friskis&Svettis tolv värderingar som de styrs efter. Det är här det går fel.

Till att börja med är värderingarna tolv till antalet. Därför har jag en utmaning. Om bara en enda av Friskis&Svettis omkring 1 500 anställda klarar av att räkna upp alla tolv här och nu, utan att träna eller fuska, så hör av er. Presenten blir en kartong med böcker till den anläggning som knäcker utmaningen först.

Jag kan till och med hjälpa er på traven med tre av värderingarna. Att träna är inget märkvärdigt. Att stå fri är värdefullt. Gränser ska testas.

Utöver de tolv värderingarna har föreningen ytterligare tre meningar som beskriver deras syn på träning. Nu är vi alltså uppe i 15 förklaringar till vad de står för – utöver visionen.

Värderingar är det starkaste vi har

En värdering är ingenting du enbart har när du är i kontakt med ett företag, dess produkter eller tjänster. Det är en grundläggande uppfattning och något som ligger nära hjärtat. En värdering är så viktig att du är villig att offra annat i livet för att den ska leva vidare.

Värderingar håller du fast vid, länge och hårt. De förändras långsamt och är något vi bär med oss genom livet. Dessutom gillar vi människor som har samma värderingar som vi.

Att Friskis&Svettis har femton värderingar skapar visserligen en urbota stark och tydlig organisation – om de hittar människor som kan ställa sig bakom alla femton.

Tyvärr finns det ett gigantiskt MEN. Sannolikt skiftar det en hel del vilka värderingar de 1 500 anställda ställer sig bakom. Och om det plötsligt blir valfritt vilka värderingar som gäller tappar alla femton sin betydelse.

Sedan har vi bilderna

Du kanske trodde att jag ägnade flera timmar åt att hitta bilder på sura människor till det här inlägget? Faktiskt inte. Jag surfade bara in på Friskis&Svettis-webben och kopierade dem därifrån.

Antagligen vill de komma bort från den klämkäcka imagen med genomglada, problemfria människor. Jag gissar att det var därför de valde tuffare bilder. Tyvärr, åter igen, gör det att även den leende visionen plötsligt faller till marken – den som jag från början tyckte var lysande.

Men skam den som ger sig. Friskis&Svettis skulle lätt kunna fixa varumärkesförvirringen. Gränser ska visst testas, och alla de där fjorton andra sakerna. Det enda som behövs är att de vågar tro på sig själva tillräckligt mycket för att våga följa den lysande visionen.