Spökskribent och författare

Fråga farmor (2018)

Fråga farmor - varumärkesarbete i praktikenForskningsrapporter och förnuftet säger samma sak. När du styr ett företag utifrån varumärket blir du mer lönsam. Dessutom ökar tydligheten och kollegorna trivs bättre. Samtidigt nöjer vi oss ofta med att slänga upp värderingarna på stora affischer i fikarummet och visa dem på kickoffen, som om det skulle göra någon skillnad.

Fråga farmor lär dig hur du lyckas med varumärkesarbetet på egen hand – från paketeringen till att leva värderingarna och låta dem betyda något på riktigt.

Boken är främst skriven för mindre och medelstora organisationer och företag.

Köp boken hos Adlibris och Bokus. Vill du köpa fler än 10 böcker mot faktura? Skicka ett mejl till bestallning@egetforlag.se. Du kan även köpa e-boken hos exempelvis Bokus.


Skriv så någon bryr sig (2014 & 2018)

Boken Skriv så någon bryr sigAlla skriver vi i någon form. Det är nyhetsbrev och pressmeddelanden. Produktbeskrivningar och jobbannonser. Blogginlägg, powerpoint, broschyrer och en massa annat blah blah blah som ingen bryr sig om.

Skolan gav oss rättstavning och grammatik, men vi fick aldrig lära oss att tänka på läsaren. Den här boken vänder på perspektivet. Den är snabbläst, konkret och på varje uppslag har du ett nytt tips. Boken är ingen mirakelkur, men den gör dig garanterat till en bättre skribent.

Sluta producera ord. Skriv så någon bryr sig.

Köp boken på Adlibris och Bokus. Vill du köpa fler än 10 böcker mot faktura? Skicka ett mejl till bestallning@egetforlag.se. Du kan även köpa e-boken hos exempelvis Bokus.


Matlåderoulette (2018)

Matlåderoulette och annat roligt på jobbetMåste jobbet vara seriöst och tråkigt? Kan det bli roligare? Och vad händer då? Det är några av frågorna som den här lilla boken vill hjälpa dig att utforska.

Idéerna är sorterade enligt avsnitt som möten, firande, kommunikation, evenemang, feedback och utveckla chefen. Här hittar du även hyss och påhitt som att måla om papperstuggen till en krokodil så att ni får ett husdjur, skolka när det är fint väder och starta en busliga.

Det här är en bok där alla idéer, texter och formgivning skedde under skärtorsdagen och långfredagen 2018. Den togs fram tillsammans med 47 vänner.

Köp boken på Adlibris och Bokus. Vill du köpa fler än 10 böcker mot faktura? Skicka ett mejl till bestallning@egetforlag.se.


Varumärkesboken (2017)

VarumärkesbokenAtt ha den bästa produkten eller tjänsten är ingen garanti för att du ska lyckas. Dessutom är frågan vad som är det bästa när alla olivoljor påminner om varandra. När alla tandläkare sysslar med samma sak och det är omöjligt att veta vad som gör en it-konsult bättre än en annan.

Därför letar allt fler företag efter mer långsiktiga konkurrensfördelar – som starka varumärken. Men det är ingenting du får eller köper. Det är något du förtjänar.

Den här boken lär dig hur du lyckas med varumärkesarbetet på egen hand. Den är främst skriven för mindre och medelstora företag, men fungerar även för koncerner.

Den här boken har utgått och går inte längre att köpa.


Människor till låns (2017)

Människor till låns, en bok om talent managementUndersökningar visar att bara 16 procent av svenskarna är engagerade i sina jobb och verkligen bryr sig. De flesta har antingen en sval inställning till det eller rycker på axlarna. Några är till och med direkt fientliga till sina arbetsgivare. Det som alltid har fungerat gör det inte längre.

Människor till låns är en handbok för ledare på alla nivåer. Den visar hur och varför du ska ta hand om människorna omkring dig. En guide som hjälper dig se till att medarbetarna trivs, utvecklas, stannar kvar och tar företaget till nya höjder.

Boken skrevs tillsammans med, och på uppdrag av, Henrik Heslyk.

Köp boken på Adlibris och Bokus. Vill du köpa fler än 10 böcker mot faktura? Skicka ett mejl till bestallning@egetforlag.se.


Hackathon (2016)

Hackathon, en bok skriven för Science Park MjärdeviDet som tidigare har varit ett event för de redan tekniskt frälsta är på god väg att bli något annat. East Sweden Hack vill bli en öppen innovationsworkshop för stadens medborgare där vi tillsammans förändrar hur vi ser på samhällsbyggnad och transporter, energi och klimat, hälsa och sjukvård, och inte minst integration.

I boken Hackathon – upplev det kreativa kaoset på East Sweden Hack får du följa med bakom ridåerna på evenemanget. Läs intervjuer med deltagare, arrangörer, kommunalråd och företag. Lär dig mer om vad ett hackathon är, vad nyttan med det är och hur du arrangerar ett själv. För visst borde du vara något extra spännande på spåren när generaldirektören för Vinnova säger att de – Sveriges innovationsmyndighet – blir mer och mer överflödiga när allt fler events likt East Sweden Hack arrangeras.

Boken skrevs på uppdrag av Mjärdevi Science Park i Linköping.

Ladda ner en gratis pdf-version på svenska eller engelska.


Framgångsrik försäljning (2015)

I boken delar Johan Lindahl med sig av sin syn på framgångsrik försäljning och lönsamma affärer. Innehållet bygger på teorier, exempel och praktiska tips från försäljning, marknadsföring och beteendevetenskap. Han har tagit det många beskriver som komplicerat och förpackat det på ett sätt som är enkelt och lätt att ta till sig.

Det här är boken för alla som träffar kunder – oavsett om du ser dig själv som säljare eller inte. Den riktar sig lika mycket till receptionister, butiksbiträden, vårdpersonal, revisorer och vaktmästare som till säljare, försäljningschefer och marknadschefer. Bäst av allt är att du kan använda verktygen direkt för att börja påverka dina resultat.

Boken är till för dig som har viljan, ambitionen och är beredd att göra det som krävs för att utvecklas och gå från bra till världsklass.

Boken skrevs tillsammans med, och på uppdrag av, Johan Lindahl.

Köp boken på Adlibris och Bokus.


Lyckas som kreativ företagare (2014)

Många tror att orden kulturföretagare
 och kommersiell står för någonting som
 är varandras motsatser. Den här boken vill vända på perspektiven, även om den inte förvandlar dig till fullfjädrad affärsmänniska över en natt. Tanken är att ge dig någonting mer långsiktigt: En verktygslåda med idéer, inspiration och konkreta tips till hur du kan lyckas som företagare. För det är möjligt att leva på din passion – trots att du är kreativ.

Den här boken är till för dig som har fyllt din ideella kvot och vill börja tjäna pengar.

Ladda ner boken i pdf-format på svenska (3,3 MB) eller engelska (3,3 MB).

Boken skrevs på uppdrag av Östsam, numera Region Östergötland.