Exempel på föreläsningar och utbildningar

För priser och bokning, se längst ner.

Skriv så någon bryr sig

Alla skriver vi i någon form. Det är nyhetsbrev och pressmeddelanden. Produktbeskrivningar och jobbannonser. Blogginlägg, powerpoint, broschyrer och en massa annat blah blah blah som ingen bryr sig om.

Skolan gav oss rättstavning och grammatik, men vi fick aldrig lära oss att tänka på läsaren. Nu är det dags att vända på perspektivet. Alla kan snabbt lära sig att bli bättre skribenter. Det är dags att sluta producera ord och istället att skriva så någon bryr sig.

Innehåll: Här får du lära dig skriva texter som människor vill läsa.
För vem: Kommunikatörer, copywriters, journalister, skribenter och marknadsförare.
Tema: copywriting, skrivteknik, marknadsföring

Fråga farmor

Ett varumärkesjobb behöver inte betyda tråkiga processer och tomma värdeord som begravs på en server. Med rätt ingång och upplägg blir varumärkesarbetet snarare en nytändning där kollegorna inte bara förstår vad som förväntas av dem – utan också vad de personligen behöver göra för att både de och företaget ska lyckas.

Så hur vet du om ett varumärkesjobb är tillräckligt tydligt? Det finns faktiskt ett enkelt sätt. Fråga farmor.

Innehåll: Här får du lära dig om de ekonomiska och mjuka fördelarna med ett varumärkesjobb, varför det behövs och hur enkelt det kan göras på egen hand.
För vem: Vd, ledningsgrupper och chefsgrupper.
Tema: värdegrund, varumärke, teambuilding

Copywriter och lakritsätare

För några år sedan jobbade jag som copywriter på en reklambyrå. En copywriter arbetar med att komma på smarta idéer och skriva texter. Mest på skoj såg jag till att visitkorten sa Joakim Hedström, copywriter och lakritsätare.

Det började som ett skämt men visade sig snart ha verkliga fördelar. Istället för att vara en av alla anonyma copywriters blev jag lakritskillen. Han som alltid har lakrits med sig i väskan. Kunderna lade det på minnet och ger mig fortfarande lakritspresenter.

Numera har jag inga visitkort. Istället ger jag bort någon av mina böcker – och givetvis en påse lakrits.

Innehåll: Här får du lära dig mer om fördelarna med att ha koll på sitt personliga varumärke. Du får även ta fram din personliga vision och förtydliga vad du står för, så att andra kommer ihåg dig.
För vem:: Arbetssökande, studenter och egenföretagare.
Tema: personligt varumärke, identitet

Skoskavsfrågor som stärker varumärket

Jobbvardagen är fylld av dilemman och svåra frågor. Det kan vara en kollega som luktar svett, drar sexistiska skämt eller fäller rasistiska kommentarer. Vissa kollegor tar oftare och längre raster än andra. Någon lånar hem företagets utrustning utan att be om lov. Och är det okej att anlita samma leverantör privat som du använder i företaget, eftersom du får rejäla rabatter?

Ett dilemma, eller skoskavsfråga, är ett problem där det finns många svar som är mer eller mindre rätt. Genom att låta de anställda vända och vrida på frågor som är relevanta för er kan ni tillsammans bestämma vad företaget tycker är det bästa alternativet.

Innehåll: Här får du lära dig hur du kan dra nytta av att arbeta med dilemman – och bryta ner din värdegrund till någonting som personalen och cheferna förstår och kan använda.
För vem: Vd, ledningsgrupper och chefsgrupper.
Tema: värdegrund, varumärke, dilemman

Från sjukpensionär till varumärkesstrateg

Det första läkarbesöket jag kommer ihåg gjorde jag när jag var sju år. Jag gick ner till skolsköterskan och klagade på min dagliga huvudvärk. Det blev starten på ett livslångt äventyr inom vården där jag hittills har träffat ett 50-tal läkare, blivit förskriven lika många mediciner och genomgått alla typer av undersökningar.

Till slut gav läkarna upp, frågade om jag ville bli sjukpensionär och placerade mig på avbytarbänken. Men utan pengar och en meningsfull plats i tillvaron mådde jag bara sämre.

Efter ett år hade jag fått nog. Jag tog saken i egna händer och kämpade mig långsamt tillbaka in i samhället. Jag fick en adhd-diagnos och blev den första svensken som lagligen importerade cannabisläkemedel till Sverige. Jag skaffade mig ett deltidsjobb och en fantastisk familj. Några år senare har jag nu publicerat åtta böcker och jobbar som varumärkesstrateg i det egna företaget.

Innehåll: Här berättar jag om att lyckas när andra säger att loppet är kört.
Tema: livsresa, kronisk smärta, adhd, inspiration

Verktygslådan för adhd

Det jag minns från adhd-utredningen är hur jag grät och knappt fick luft. Att jag satt mittemot en namnlös psykolog i ett anonymt rum och kände mig dum i huvudet.

”Du behöver inte kämpa så hårt”, sa hon. Orden var tänkta att trösta mig, men givetvis behövde jag kämpa. Jag ville visa att jag minsann kunde komma ihåg nummerserierna – även baklänges – och lösa uppgiften. På vissa delar fick jag toppresultat medan jag på andra kraschade. Jag fattade ingenting och grät tills kroppen var dränerad på vatten.

Jag var 30 år när jag fick diagnosen. Fram till dess hade jag haft femton olika jobb, ett fyrtiotal bostäder, ätit dussintals mediciner och träffat ännu fler läkare. Adhd:n var svaret jag hade sökt under alla år. Förklaringen till varför jag fungerade annorlunda. Men det blev inte som jag trodde.

”Om du vill kan du få medicin”, sa psykologen när hon gav mig diagnosen. ”Och om du vill veta något kan du kontakta patientföreningen Attention. Hej då och lycka till!”

Jag hade min diagnos, men inga tips för att underlätta livet. Därför har jag i över tio år intervjuat personer med adhd, närstående, psykologer och psykiatriker för att hitta ledtrådarna som får livet att fungera.

Innehåll: Här får du lära dig mer om de verktyg och tips jag själv använder för att få familjelivet, arbetet och min fritid att fungera.
För vem: Personer med adhd, närstående och vårdpersonal.
Tema: adhd, funktionshinder, möjligheter

Kostnader och upplägg

Alla föreläsningar ges från 30 minuters inspirationsföreläsningar upp till heldagsutbildningar. De passar för mindre personalgrupper och stora aulor. Föreläsningarna kan enkelt skräddarsys för att passa ditt syfte och organisation.

Du kan även få en serie av föreläsningar, utbildningar och workshops där jag på ett mer konkret och långsiktigt sätt går in och coachar ett antal personer.

Jag tillämpar en differentierad prissättning. Det innebär att kostnaden varierar, exempelvis beroende på vilken typ av organisation du har, hur mycket jag behöver förbereda mig och restid. En riktlinje för företag och myndigheter är 18 000 kronor för en halvdag och 24 000 kronor för en heldag. Moms och resekostnader tillkommer. För ideella organisationer, skolor och liknande fakturerar jag från 0 kronor och uppåt.

Boka mig

Du når mig på 0708–12 91 21, joakim@egetforlag.se och LinkedIn. Jag utgår från Norrköping och föreläser över hela Sverige.

Joakim Hedström, föreläsare och utbildare

Citat från föreläsningar och workshops

{

Jag kan efter ett år konstatera att din föreläsning definitivt var (och är) i toppklass. Anledningen är enkel: du bjuder in och uppmuntrar publiken att interagera. Vi får dra egna slutsatser och du ger tips på vägen och förklarar varför det vi ser är på ett visst sätt.
– Student på universitetsutbildningen Grafisk design och kommunikation, efter en workshop om personligt varumärke

{

Tack för en proffsig, rolig och retoriskt skicklig föreläsning. Nästa bok borde heta ‘Prata så någon orkar lyssna’. Den kan med fördel delas ut till merparten av universitetets lärare.
– Student på universitetsutbildningen Grafisk design och kommunikation, efter en föreläsning om copywriting

{

En mycket inspirerande föreläsning som gav tips, historier och exempel på hur vi kan skriva så någon bryr sig. Jättebra!
– Ingela Gullstrand, vd NyföretagarCentrum Norrköping, efter en föreläsning om att skriva så någon bryr sig

{

Bara positiv respons att ge. Intrycken och tankarna följde med oss under resten av dagen och kvällen. Jag planerar redan för hur vi ska jobba vidare baserat på våra nya kunskaper och intryck.
– Kristina Swenningsson, arrangör nätverket Evolvera, efter en föreläsning om storytelling

{

Du lyckades fånga intresset bra trots den sena timmen och fick deltagarna att börja tänka kring hur de kan få fram sina budskap. Syftet var att väcka engagemang och det lyckades du med.
– Linda Axelsson, projektledare Linköpings kommun, efter en föreläsning om storytelling