Föreläsningar som bygger ditt varumärke

Varning för färdigförpackade föreläsningarFördelen med förpackade föreläsningar är att det blir lättare för dig att köpa. Nackdelen är att du riskerar att köpa fel.

Det värsta som kan hända, både för dig och mig, är att du vill köpa något och jag tackar ja – utan att ifrågasätta och analysera ditt val. Då har jag misslyckats. Du får ett sämre värde och mitt eget varumärke får sig en törn.

Se därför på listan här nedanför som en grov skiss. Skräddarsydda föreläsningar kostar lika mycket som de standardförpackade. Den enda skillnaden är att värdet blir mycket större.

Intresserad av priser och teknisk info? Skutta längst ner på sidan.


Fråga farmor för att lyckas med varumärkesjobbet

Svensk forskning visar att varumärkesstyrda organisationer är mer lönsamma än andra. De har också ett bättre samarbete, tydligare förväntningar och högre kundnöjdhet än andra företag. Ändå nöjer vi oss ofta med att tapetsera väggarna med värderingarna, som om det skulle göra någon skillnad.

Innehåll: Med inspiration från min praktiska farmor går vi igenom vad ett varumärke är och vad som gör det framgångsrikt. Jag berättar varför du ska bry dig om det – och hur du gör ett eget varumärkesjobb med hjälp av visionen och varumärkeslöftet. Vi diskuterar även hur du bäst förankrar det i organisationen. Föreläsningen är en perfekt introduktion till hur ett varumärke fungerar och varför du ska vara med och styra vad andra säger om din organisation.

För vem: Chefsnätverk, chefsgrupper, ledningsgrupper, styrelser, kommunikations- och marknadsavdelningar, hr- och personalchefer, vd-nätverk och hela företag.


”Jag kan efter ett år konstatera att din föreläsning definitivt var (och är) i toppklass. Anledningen är enkel: du bjuder in och uppmuntrar publiken att interagera. Vi får dra egna slutsatser och du ger tips på vägen och förklarar varför det vi ser är på ett visst sätt.”


Det personliga varumärket

Oavsett om du vet om det eller inte har du ett personligt varumärke. Det handlar om vad andra tänker, tycker och förknippar med dig – bra som dåligt. Genom att ha koll på vad du står för, och veta hur du kan få andra att se dig just som du vill bli sedd, blir det lättare att skaffa rätt jobb och komma dit du vill i livet.

Innehåll: Vi går igenom vad ett varumärke är och vad som gör det framgångsrikt, oavsett om det gäller ett företag eller dig personligen. Jag lär dig hur du kan hitta och använda dina värderingar för att göra intryck.

För vem: Föreläsare, konsulter, egenföretagare, arbetssökande och studenter.


”Tack för en proffsig, rolig och retoriskt skicklig föreläsning. Nästa bok borde heta ‘Prata så någon orkar lyssna’. Den kan med fördel delas ut till merparten av universitetets lärare.”


Byt megafonen mot en magnet

Det var länge sedan människor såg fram mot nästa telefonförsäljare och reklamkampanj. Den som skriker högst är inte längre den som är mest populär på festen. Och hur knasigt det än låter så köper inte kunderna dina tjänster och produkter utifrån en tjusig logga eller annons – oavsett hur strikt du följer den grafiska profilen.

Genom att byta ut megafonen mot en magnet blir ditt företag inte bara roligare att umgås med. Jag kan garantera dig ett enklare jobb som marknadsförare när värderingarna är ditt rättesnöre.

Innehåll: Självklart går vi igenom vad ett varumärke är och hur det fungerar. Därefter lägger vi i marknadsföringsväxeln. Här får du lära dig hur du skapar en långsiktig kommunikation utifrån värderingarna, oavsett om kunderna finns inom eller utanför företaget.

För vem: Chefsnätverk, chefsgrupper, kommunikations- och marknadsavdelningar.


”Bara positiv respons att ge. Intrycken och tankarna följde med oss under resten av dagen och kvällen. Jag planerar redan för hur vi ska jobba vidare baserat på våra nya kunskaper och intryck.”


Kasta rutinerna och styr utifrån värderingarna

Alla företag har rutiner, processer och verksamhetsbeskrivningar. Ändå har jag aldrig stött på ett företag som får dem att fungera. När en rutin inte följs svarar vi med att förtydliga den eller skapa ännu en rutin, när lösningen egentligen är att kasta allt och styra verksamheten utifrån företagets värderingar.

Innehåll: Vi går kort igenom vad ett varumärke är. Det stora fokuset ligger på dina befintliga värderingar och hur du kan levandegöra dem. Hur ser en värdebaserad rekrytering ut? Hur kan du lösa den upplevda informationsbristen med hjälp av värderingarna? Hur kan du skapa ett tydligare ledarskap? För att få ut maximal nytta av föreläsningen är det bra om du/företaget redan har tagit fram en värdegrund eller åtminstone ett utkast på värderingar.

För vem: Chefsnätverk, chefsgrupper, företagsnätverk, ledningsgrupper, styrelser, hr- och personalchefer, vd-nätverk och hela företag.


Skoskavsfrågor som stärker varumärket

Jobbdagen är fylld av dilemman och svåra frågor. Det kan vara en kollega som luktar svett, drar sexistiska skämt eller fäller rasistiska kommentarer. Vissa kollegor tar oftare och längre raster än andra. Någon lånar hem företagets utrustning utan att be om lov. Och är det okej att anlita samma leverantör privat som du använder i företaget, eftersom du får rejäla rabatter?

Innehåll: Ett dilemma, eller skoskavsfråga, är ett problem där det finns många svar som är mer eller mindre rätt. Genom att låta de anställda vända och vrida på frågor som är relevanta för er kan ni tillsammans bestämma vad företaget – utifrån era värderingar och ledord – tycker är det bästa alternativet. Här får du lära dig hur du kan dra nytta av att arbeta med dilemman för att hålla liv i värderingarna.

För vem: Chefsnätverk, chefsgrupper, företagsnätverk, ledningsgrupper, styrelser, hr- och personalchefer, vd-nätverk och hela företag.


”Du lyckades fånga intresset bra trots den sena timmen och fick deltagarna att börja tänka kring hur de kan få fram sina budskap. Syftet var att väcka engagemang och det lyckades du med.”


Allt är möjligt

Det är först när du har något att förlora som du utvecklas och tar rejäla steg framåt. Och det är bara när du riskerar något som människor bryr sig på riktigt. Med utgångspunkt från min egen adhd-historia och kroniska smärta, och utvecklingen därifrån till framgångsrik egenföretagare, vill jag visa att allt verkligen är möjligt.

Innehåll: En inspirationsföreläsning om min resa genom livet, om en miljard seriestrippar, om ett av Europas största klockspel som spelade en Depeche Mode-låt, om att jag en gång var sjukpensionär, om att jag som förste svensk lagligen kunde importera cannabismedicin och att jag i slutet av 90-talet hjälpte till att översätta Google.com till svenska.

För vem: Dig som vill byta karriär, känner att du har fastnat i livet eller behöver en knuff framåt.


Priser och upplägg för mina föreläsningar

Jag tillämpar en differentierad prissättning. För organisationer som har stort behov men skral kassa fakturerar jag från 0 kronor och uppåt. Det här kan vara ideella föreningar, skolor och välgörenhetsorganisationer som jag tror särskilt mycket på. Kostnaden baseras på vilken typ av organisation du har, hur mycket jag behöver förbereda mig och restiden. Givetvis spelar det även roll hur väl du lyckas sälja in dig själv till mitt hjärta.

Här nedanför hittar du upplägg och kostnader för ett vanligt uppdrag.

Upplägg: Telefonavstämning innan, föreläsning 60-90 minuter.
Teknisk info: Ofta föreläser jag utan powerpoint-bilder, så därför behövs ingen projektor. Ibland gör jag undantag, om kunden eller situationen kräver det.
Pris: 12 000 kr + moms, eventuella resor och boendekostnader tillkommer.