Intro

I slutet av 90-talet började jag min professionella skrivarbana genom att bokstavligt talat spränga mig in på en av Sveriges stora datortidningar, Mikrodatorn. Jag hade ingen aning om hur man fick ett skrivjobb, men jag ville ha ett. Det enda rätta verkade vara att mejla chefredaktören och förklara vad jag ville. Så jag skrev en historia om hur en kille, inte helt olik mig själv, sökte jobb på Mikrodatorn.

Han gjorde det genom att springa omkring på chefredaktörens kontor och imitera hur det gick till att spränga hönor i datorspelet Redneck Rampage. Jag skickade iväg berättelsen och strax därpå kom svaret.

Chefredaktören lutade sig tillbaka i fåtöljen, lade upp fötterna på bordet och sa lugnt: Upp till bevis.

Sedan dess har jag skrivit, marknadsfört och utbildat. På kundlistan finns allt från stora organisationer som Transportstyrelsen, Norrköpings kommun, Riksbyggen och Handelsbanken – till något mindre företag som tillverkar ostar, bygger utrustning för minröjare eller arbetar med ekonomisk rådgivning.

Medan de tekniska förutsättningarna ändras förblir en sak lika sann. För att nå fram och få effekt behöver jag fortfarande skriva så att någon bryr sig. Och detsamma gäller dig. Den här boken är ingen mirakelkur, men den gör dig garanterat till en bättre skribent.

Det här är ett kapitel från Skriv så någon bryr sig. Köp boken hos Adlibris eller Bokus.

Språktidningen recenserar

Går det att lära sig något av en bok som tar en kvart att läsa och lockar till lika mycket skratt som insikt? ”Boken är ingen mirakelkur”, hävdar författaren. Det må vara sant. Ändå lyckas den med sitt mål – att inspirera.

Tidningen Civilekonomen säger

Läsvärt i miniformat.