Reflektioner

  • Älska mig, jag är som alla andra - Nu tar vi tag i Sverige. Framåt. Du ska kunna lita på Sverige. Ett starkare samhälle. Ett tryggare Sverige. Ett tillgängligt samhälle för alla. Vårt parti gillar skolan. Vi tycker att folk ska ha en bostad. Vi vill att alla som älskar att andas, äta och sova ska få göra det. När de svenska partierna  
  • Vem försöker du egentligen hjälpa? - I går hade jag två missade samtal och ett sms. "Hej! Vi har ringt för att uppmärksamma dig att du har en faktura som ska betalas i slutet av den här månaden. Vi ville bara höra av oss, så att du inte missar att betala. Har du redan betalt, kan du bortse från det här  
  • Kundvård eller merförsäljning? - Varför envisas företag med att säga att deras merförsäljning är kundvård? Överallt ser jag nya kunder få mer bang for the bucks, jämfört med trogna kunder. Nu senast är det Telia Company som ger nya kunder 50 procent mer surf för samma kostnad (nej, det är ingen tillfällig kampanj). När jag kontaktade dem fick jag  
  • Varumärkesanalys av Akademien: När snille och smak blev försnillad smak - Från respekterade vuxna till mobbande snorungar. På några månader har Svenska Akademien lyckats sabotera sitt varumärke rejält. Det här är vad de borde ha gjort annorlunda.
  • Visionen – den guidande ledstjärnan - Visionen berättar vad varumärket står för och varför bolaget finns till. Den är ett kortfattat och engagerande upp-tillkamp- budskap. En uppmaning och förklaring till varför andra ska följa dig – även dagarna då kunderna skäller, kollegorna stressar dig och livet känns stökigt. Den är det övergripande syftet.
  • Hitta ditt varför - De flesta människor har varit med om förändringsarbeten som först har höjts till skyarna för att sedan sluta som bortglömda dokument ingen bryr sig om. Se därför till att du kan förklara, för dig själv och andra, varför det är viktigt att göra förändringen. Hitta ett svar som är konkret och betyder något.
  • Tydliga, engagerande mål - En av de viktigare sakerna – både för att skapa välfungerande team och framgångsrika varumärkesjobb – är att alla har en tydlig bild av målet. Det handlar om att hitta svaret på frågan varför. Vad är poängen med allt det här? Vad är ditt framtida önskeläge? Och hur ska ni kunna veta när ni är  
  • Varumärket – det viktigaste du har - Ett varumärke är helheten. Det består av allt det som vi förknippar med en viss produkt, tjänst, människa eller företag. Det är bilder, känslor och associationer som rör sig i våra huvuden och hjärtan. Vad tänker du på när jag säger Volvo? Det första ordet jag brukar få höra när jag ställer frågan är säkerhet.  
  • SVT struntade i Stordalens sanning - Enligt SVT är Min sanning ett program som går på djupet med kända svenskar. Jag menar att det är en tondöv monolog där programledaren Anna Hedenmo enbart är ute efter att få sin bild av gästen bekräftad.
  • Hör du tystnaden? - Med undantag av några clowner och gatuartister är det lätt att tro att alla mimare är utdöda. Att det efter Hollywoods sista stumfilm 1935 inte längre finns några kvar i världen. Sanningen är de tystlåtna människorna i allra högsta grad lever.
  • Laga dina trasiga fönster - I början av 80-talet tog två amerikanska forskare fram Broken window theory. Den är rätt välkänd så du känner säkert redan till den. Här kommer den igen med ett stänk av varumärkesperspektiv ovanpå.
  • Friskis&Suris – en varumärkesstudie - Friskis&Svettis har en av de bästa visionerna jag har stött på. "Människor ler när de tänker på träning." Med den skulle de kunna utveckla och trimma det mesta i föreningen. Synd bara att de gör ett magplask genom att ha femton värderingar och en massa surkartbilder som motarbetar visionen.
  • Gör slut med dina kunder - Så levde de lyckliga i alla sina dagar. Visst händer det, men oftast i en Disneyfilm. Vanligare är det att ni förr eller senare växer isär. Att det blir allt tråkigare att umgås. Och att ni ändå fortsätter att träffas eftersom ingen vågar säga ifrån. Du kanske vägrar att inse det, men det är dags  
  • Allt handlar om förtroende - För några dagar sedan lade jag mig på sängen bredvid min dotter. Klockan närmade sig 22, den tid på dygnet då hon blir som mest pratglad. Vanligtvis brukar vi prata om vad som händer i hennes 13-åriga liv, men i dag var hon mer intresserad av mig. Hon frågade vad jag hade suttit och skrivit  
  • Jag kände aldrig Patrik - På sätt och vis var han som alla andra människor vi springer på i livet. Sådana som verkar trevliga, som vi har kortare samtal med, men som vi aldrig riktigt hinner lära känna. För livet har en hiskelig hastighet. Det är fyllt av så mycket annat vi måste eller vill göra. Ju äldre jag blir,