Berätta en historia

Storytelling är ett coolt ord för något urbota enkelt. Människor har berättat historier för varandra i tusentals år. Ordet storytelling betyder att vi nu har insett att det går att använda berättelser även i företagsvärlden – och att konsulter som jag kan tjäna pengar på att hjälpa sådana som du.

I korthet handlar storytelling om att skapa berättelser som berör. Att göra företagspresentationer, kundartiklar och intervjuer med anställda som läsarna bryr sig om. Att skriva texter där du väver in känslor och mänsklighet. Tanken är att du visar upp dig, företaget och produkter på ett sätt som gör att mottagaren förstår hur bra ni är – utan att du behöver säga det i klartext.

Ingen vill höra dig skryta, men alla gillar en bra berättelse. Det är så enkelt. När jag får frågan vad jag jobbar med brukar jag ställa en motfråga. ”Vill du veta varför jag har samma förnamn som både min morfar och mormor, eller vill du hellre att jag radar upp mitt cv?”

Du är ingen storyteller

De flesta människor påstår att de inte kan berätta historier. Sanningen är att vi gör det hela dagarna. Du berättar någonting för kollegorna, sambon, barnen och vännerna. När du berättar om hur det var på lunchen med vännerna, festen eller promenaden använder du dig av storytelling – utan att veta om det. I går när jag … är en utmärkt början på en bra historia.

Varför skulle det vara svårare att använda storytelling när du är på jobbet? Låt kunderna titta in bakom ridåerna. Vad kan du visa upp som andra normalt inte får se? Vilka utmaningar har du stött på? Hur har du löst dem? Vilka frågor har kunderna om företaget, produkterna och tjänsterna?

Beståndsdelarna i en bra historia

» Berättelser bör vara enkla och starka. De ska vara lätta att komma ihåg och återberätta.
» Var överraskande och skapa nyfikenhet. Ge läsaren en upplevelse. Tänk på hur böcker och filmer är uppbyggda.
» Släng bort siffror, statistik och organisationsscheman. Sluta informera och fokusera istället på att väcka känslor.
» Måla upp bilder för läsaren.
» Var ärlig och håll dig till sanningen.
» Följ en röd tråd. Strunta i att få med alla detaljer. En bra berättelse lockar in läsaren och låter den fylla i resten med sin fantasi.