Välj en sida

Så levde de lyckliga i alla sina dagar. Visst händer det, men oftast i en Disneyfilm. Vanligare är det att ni förr eller senare växer isär. Att det blir allt tråkigare att umgås. Och att ni ändå fortsätter att träffas eftersom ingen vågar säga ifrån. Du kanske vägrar att inse det, men det är dags att göra slut med din kund.

För några år sedan blev jag egenföretagare för andra gången. Jag skulle inte säga att jag var rädd, men åtminstone väldigt orolig. I mitt första företag fokuserade jag så hårt på produkten att jag glömde bort försäljningen. Den här gången skulle det bli annorlunda.

Jag ville ta med tryggheten jag hade haft som anställd med fast lön varje månad. Därför skrev jag raskt avtal med allt fler kunder där jag garanterade dem hjälp ett antal timmar varje månad. Jag blev deras externa marknadsavdelning och rådgivare. Avtalen säkrade upp deras marknadsföring flera månader framåt – och min inkomst under lika lång tid.

Men det är svårt att veta vad man vill. Det som känns helrätt ena dagen tråkar ut oss den andra.

Till en början var allt fantastiskt. Vi var som gjorda för varandra. Varsin sida av ett och samma mynt. Allt vi rörde blev till guld.

Sedan märkte jag hur jag gick från att vara sprakande förälskad till att mest trava på i gamla hjulspår. Relationerna gick alltmer på automatik. Visst gjorde vi fortfarande saker, men ingenting som skulle förändra världen. Arbetet hade gått från att vara utvecklande till att mest handla om att förvalta arvet. Från inspiration till en axelryckning.

Till sist insåg jag att vi fortsatte mest av rädsla för att annars behöva vara ensamma.

Det är inte du, det är jag

Sedan några veckor är jag fri från avtalen. Det är skönt nu, men det var plågsamt under tiden jag plockade bort dem. För varje avtal jag sade upp hade jag dåligt samvete. Jag hade svikit kunderna. Det var som om jag hade lovat någonting jag inte längre kunde hålla.

”Alltså, jag vet inte hur jag ska säga det här.” Orden stakade sig i munnen. Jag var yr och varje hjärtslag kändes som en jordbävning. Jag hörde hur det lät som om jag bad om ursäkt och ville ha deras förlåtelse. ”Kanske är det dags att vi går skilda vägar. Vi har haft vårt roliga. Vi har kommit så långt vi kan komma tillsammans.”

För vad är egentligen alternativet när du känner att ni har vuxit ifrån varandra? När ni träffades var ni andra människor än i dag. Ni hade andra behov, intressen och mål. Problemen och möjligheterna från förr är inte desamma som nu.

Jag blev egenföretagare för att få friheten att kunna välja mina uppdrag och kunder. För att jag ville ge världen någonting nytt. Under de första åren sprang jag på alla tillfällen som uppenbarade sig. Jag vek mig dubbel för att hinna med allt. Det var innan jag insåg att jag glömt bort varför jag ville vara egenföretagare.

Jag lyssnade inte längre till mig själv. Kalendern var så full av uppdrag att jag inte orkade lyfta blicken och fundera på vad jag egentligen ville göra. Min första tanke då var att säga upp alla avtal direkt. Som tur är har jag en fantastisk kvinna vid min sida som berättade hur viktigt det är att med snygga avslut, där du inte lämnar människor i sticket.

Vara vänner ändå

Kom ihåg att en kund är någon du har valt. Och människor du en gång har valt kan du alltid välja bort. Ni kan vara vänner ändå.

Det finns många skäl till att göra slut med en kund. Du får tid att fundera på vad du egentligen vill göra. Du öppnar upp dig för nya möjligheter och att utvecklas. Dessutom kan du passa på att höja debiteringen till nästa kund och gå direkt på det som du tycker är mest intressant.

Och om du själv blir dumpad? Gråt ut och ät en chokladkaka. Det finns andra kunder där ute. Ge dig ut och hitta den som passar dig perfekt – åtminstone just nu. Det är helt klart värt det, om så bara för att få känna dig förälskad ännu en gång.