Använd punktlistor

» Oavsett var, när och hur

Annonser, krönikor och föreläsningar. Punktlistor fungerar lika bra i rapporter som när du håller tal. De blir en paus som summerar dina poänger.

» Kort och specifikt

Håll dig kort. En punkt är ett smakprov. Ett skyltfönster till det du har att säga.

» Inga meningar

En punkt ger aldrig hela bilden. Syftet är att väcka intresse.

» Punkter är minirubriker

Lyft fram din viktigaste poäng och gör den synlig.

» Max tre punkter

Fler punkter kan göra det svårläst. Men visst kan du bryta mot rekommendationen, precis som jag gör här.

» Bara en nivå

Undvik att skapa punktlistor i mer än en nivå.

          » De blir svårare att läsa.

                    » Skapa hellre en ny huvudpunkt.

» Effektiva, och hårda

Det finns tillfällen när punktlistor är fel. Visst lyfter de fram budskapet på ett effektivt sätt, men samtidigt får inga förklaringar plats.

Tänk dig följande tre punkter, skickade i ett mejl från företagsledningen till alla anställda:

» Uselt resultat

» 300 får gå

» Mer info fredag


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.